Het merk is dood, leve het merk
Afdrukken

Het merk is dood, leve het merk. Rebranding: mislukking of meesterwerk (2008)

Stamsnijder
152 pagina’s
€ 19,95


Over het boek

Merken komen en merken gaan. Het veranderen van naam, huisstijl en merkwaarden komt steeds vaker voor. Lay’s was ooit Smith’s, TPG Post werd TNT Post en Postbank wordt ING. Maar hoe spectaculair ook, rebranding is geen sinecure, want de kosten zijn hoog en de afbreukrisico’s groot. Het managen van een merk is moeilijker dan ooit.??Hoe kunt u zichzelf opnieuw uitvinden en tegelijkertijd blijven wie u bent? ‘Het merk is dood, leve het merk’ geeft de nieuwste visie op merken en ondernemen. Het merk zoals we dat kennen, is verleden tijd. Rebranding is meer dan een cosmetische operatie. Paul Stamsnijder stelt dat zonder een duidelijke visie en strategie een merkwissel al gauw lachwekkend wordt.

Bruikbaar voor u?

Een prima boek om u in te lezen, als u overweegt aan de slag te gaan met een naamsverandering of een nieuw merk. Ondanks het feit dat de vele voorbeelden vaak gaan over mega-merkveranderingsoperaties is er veel uit te halen wat ook voor een zorgorganisatie aan de orde is. Het boek biedt geen kant-en-klaar stappenplan, maar inspireert om de keuzes te maken die passen bij de eigen organisatie.

Belangrijk: hoofdstuk 2 dat ingaat op de vraag: ‘waarom?’ Wat zijn de belangrijkste motieven om een wisseling van merk of naam te overwegen? Daar zorgvuldig naar kijken betaalt zich zonder meer uit: in een betere keuze en in een soepeler veranderingstraject.

Het vierde hoofdstuk legt het verband tussen portfolio, doelgroepen en merken. Het laat zien dat verschillende merken binnen één organisatie kunnen bestaan en hoe die elkaar kunnen versterken of juist verzwakken. Nog geen gemeengoed in zorg-Nederland, maar wel goed om te overwegen: doelgroepgerichte merken.