Redefining Healthcare (2006)
Afdrukken

Creating value-based competition on results

Michael E. Porter en Elizabeth Olmsted Teisberg
506 paginaís
Ä 40,49


Een strategisch perspectief voor de zorgsector

Harvard-hoogleraar en strategiegoeroe Michael Porter, bekend van zijn vijfkrachtenmodel, waardeketen en concurrentiestrategieŽn, heeft zich op de zorgsector gestort. En met succes. Het resultaat is een lijvig boek over hoe de zorgsector zich kan of moet omvormen tot een sector die nog meer waarde creŽert.
Portersís doorwrochte betoog staat bol van de onderzoeksresultaten en verwijzingen naar onderzoek van anderen. Volgens hem moeten zorgorganisaties concurreren op de waarde die zij hun klant/patiŽnt leveren: de gezondheidswinst. Dit is het zorg- en behandelresultaat per bestede Euro, gemeten op parameters als hersteltijd, kwaliteit van leven (onafhankelijkheid, vermindering van pijn, bewegingsvrijheid), emotioneel welbevinden tijdens het behandel- en zorgproces. Gezondheidswinst is alleen te begrijpen door te focussen op het niveau waar de waarde wordt gecreŽerd: de specifieke aandoening. Alleen op dat niveau zijn resultaten en kosten te vergelijken en kan de gecreŽerde waarde worden bepaald. Die moet overigens gemeten worden over de levensloop van de patiŽnt (nu investeren, bijvoorbeeld in preventie, kan in de toekomst waarde opleveren) en over de volledige zorgketen.
Om maximale gezondheidswinst te kunnen leveren, moeten zorgaanbieders zich organiseren rondom aandoeningen. Porter pleit nadrukkelijk voor een focus op een beperkt aantal doelgroepen (patiŽntencategorieŽn). Waardecreatie in gezondheidszorg komt voort uit een beperkt aantal dingen goed doen, niet uit proberen alles te doen. Focus en schaal zijn waardedrijvers omdat ze gerichte investeringen mogelijk maken, efficiŽntie bevorderen en het leereffect vergroten. Porter toont statistisch aan dat focus van aandacht, ervaring, leervermogen en schaalgrootte gericht op specifieke aandoeningen leiden tot betere resultaten, meer gezondheidswinst.

Een must voor de marketeer

Porters boek is typisch Amerikaans. Het gaat over de zorgsector (ziekenhuizen) in de VS en is erg breed van stof met veel herhalingen. Je kunt behoorlijk wat paginaís overslaan zonder de draad kwijt te raken. De essentie van zijn boek: doelgroepgericht organiseren levert meer gezondheidswinst, is ook voor de Nederlandse zorgsector uiterst bruikbaar. Niet voor niets heeft ex-VWS-minister Ab Klink in zijn tijd een denktank de opdracht gegeven om Porters gedachtegoed te leggen op de Nederlandse situatie. Iedere zorgmarketeer die een serieuze gesprekspartner wil zijn voor de Raad van Bestuur en het MT, moet Redefining Healthcare, met ezelsoren van het lezen in de kast hebben staan.