The Voice of Holland; ook voor zorgondernemers
Afdrukken
Shift ConsultantsZelfs als u amuzikaal bent, kan het u niet zijn ontgaan. Het televisieprogramma The Voice of Holland was een daverend succes. Op alle fronten, van kijkcijfers tot inkomsten. John de Mol heeft het uitgekauwde talentenjacht-concept geÔnnoveerd tot een nieuw, voor consumenten en zakelijke partners aantrekkelijk spektakel. Hoe? Door nadrukkelijk op zoek te gaan naar (meer)waarde die TVoH kan genereren voor de betrokken doelgroepen. En, niet in het minst, door een slimme combinatie van verdienmodellen te bouwen. In deze themabrief laten we zien wat de zorg kan leren van De Mol als het gaat over waardecreatie en business modellen.

Van uurtje factuurtje naar waarde voor je geld

In de zorg verdienen we ons geld per uur, DBC of ZZP. De financiers draaien iedere euro drie keer om. Uiteraard mag van zorgorganisaties verwacht worden dat ze meedenken over Ďmeer doen met minderí. Maar, kunnen ze wel genoeg doen als ze op dezelfde manier betaald blijven worden?

Een voorbeeld

De overheid eist ook in dun bevolkte gebieden een toegankelijke zorginfrastructuur. Dat jaagt een zorgaanbieder op hoge kosten, terwijl er relatief minder zorguren/DBCís/ZZPís tegenover staan. Het openbaar vervoer kent deze onrendabele-lijnenproblematiek al heel lang en hanteert daarvoor een ander businessmodel. Om duurzaam goede zorg te kunnen blijven leveren, zullen ook zorgorganisaties met andere verdienmodellen moeten komen. We moeten af van het etiket Ďbig spenderí dat politiek en media op de zorg plakken. Dankzij de uitvinding van de maatschappelijke businesscase, kunnen we laten zien dat bepaalde zorg meer waarde genereert dan ze kost. Nieuwe businessmodellen ontstaan door nadrukkelijk in te zoomen op de meerwaarde die voor specifieke zorgconsumenten en/of voor andere belanghebbenden gecreŽerd kan worden.

Shift ConsultantsGelezen voor u

Het boek Business Model Generatie van Osterwalder en Pigneur reikt de basisbegrippen aan voor zorgorganisaties die met deze materie aan de slag willen. Zie ook: de rubriek ĎGelezen voor uí.


Op doelgroepen toegesneden businessmodellen

John de Mol heeft goed door dat zijn product voor verschillende doelgroepen waarde kan creŽren. The Voice genereert niet alleen waarde voor kijkers, maar ook voor sponsors, juryleden, de Gemeente Ede enzovoort (zie box). Door apart in te zoomen op de behoeften van diverse doelgroepen, heeft de Mol ontdekt hoe hij met dezelfde basisformule nog meer specifieke waarde kan leveren voor die groepen. Door per doelgroep een apart businessmodel te hanteren, maakt hij duidelijk dat de geleverde waarde ruim opweegt tegen zijn verkoopprijs. Tel uit je winst! Ook zorgproducten genereren waarde voor meer doelgroepen. Zo is snelle revalidatiezorg niet alleen van waarde voor de revalidant, maar ook voor zijn werkgever. Outreachende hulp aan mensen met een lichte verstandelijke beperking voorkomt dure overlast voor de woningcorporaties waarvan zij een flatje huren. Echter, zorgondernemers zijn nog onvoldoende in staat om die verschillende waarden voor de verschillende groepen te expliciteren en om te zetten in gedifferentieerde businessmodellen.

Shift ConsultantsHet concept

  • De aloude talentenjacht in een nieuw, spannender jasje
  • Geselecteerde, talentvolle zangers. Geen goedkoop leedvermaak.
  • Juryleden met hoge aaibaarheidsfactor, nadrukkelijk onderdeel van de wedstrijd.
  • Nieuwe spelelementen (de stoelen, the battles).
  • Optredens van en duetten met echte sterren.
  • Een totaalbeleving, niet alleen op de avond van uitzending, maar op alle dagen van de week.

De verdienmodellen

  • Het format en de organisatie zijn onder de kostprijs ontwikkeld voor RTL 4. Het programma is inmiddels verkocht aan diverse andere TV-zenders over de hele wereld. De Mol biedt het turn key aan. De klant koopt niet alleen het format, maar de complete productie.
  • Kijkers worden actief betrokken bij het programma. Ze kunnen tegen betaling hun stem uitbrengen per sms of reageren via Twitter. Er is zelfs een speciale glossy te koop.
  • Sponsors betalen voor reclame en productplacement op maat. Zo is hoofdsponsor Vodafone niet alleen te zien in de commercialblokken. De kandidaten gebruiken openlijk de toestellen en diensten die deze provider aanbiedt en de redroom waarin tijdens het programma met de kandidaten een social media gekte wordt gecreŽerd is Vodafone rood. Ede wordt op de kaart gezet als locatie voor het spektakel.
  • TVoH katapulteert de deelnemende talenten. Een real life soap bouwt aan hun populariteit. De beste 8 treden een aantal maal op in een uitverkochte Heineken Music Hall, liedjes van de beste 4 zijn tegen betaling te downloaden.
  • De deelnemende juryleden gebruiken hun exposure in het programma als hefboom voor de verkoop van hun nieuwe albums en kaarten voor hun concerten.
  • Ook andere betrokkenen krijgen een gezicht in het programma en kunnen dat commercieel uitnutten. De presentatoren, de band, de zangcoach enz.


If De Mol ran your hospital

Zo hypercommercieel als John de Mol hoeft uw zorg≠onderneming natuurlijk niet te worden. Maar hij kan u wel helpen om flink out of the box te denken. Als De Mol de baas was in uw zorgorganisatie:
  • Zouden uw belangrijkste medisch specialisten dan in de media een gezicht krijgen en schare trouwe fans opbouwen?
  • Genereert u dan inkomsten met uw cliŽntendatabase door middel van scherp gesegmenteerde marketingacties voor uw strategische partners?
  • Worden uw receptionisten dan smaakvol en volgens de seizoensmode gekleed in de nieuwste creaties van H&M zonder dat het u iets kost?
  • Verkoopt u dan formats (zorgpaden) aan collegaís in Europa, al dan niet turn key?
  • Rijden uw wijkverpleegkundigen dan gratis in gesponsorde elektrische autoís?
  • Betaalt uw zorgverzekeraar dan voor preventieboodschappen aan risicogroepen binnen uw patiŽntenpopulatie?
  • Verkoopt u dan handige, ziektebeeld gerichte apps aan chronisch zieke cliŽntengroepen?
  • Levert u dan toegesneden producten aan werkgevers en gemeenten?

De huidige businessmodellen doen de toegevoegde waarde van de zorg onvoldoende recht, ook financieel. Het is tijd voor aanvullende nieuwe verdienmodellen. Dat vergt in de eerste plaats het vermogen om out-of-the-box te denken over (nieuwe) doelgroepen, hun verschillende behoeften en gedifferentieerde waardeproposities.

Is uw zorgorganisatie op zoek naar aanvullende geld-stromen? Denkt u na over andere businessmodellen? Als u daarover een goed gesprek wilt hebben, neem dan contact op met Joost Koemans; Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. of 06 512 625 84.